Paarse tomaat beschermt tegen kanker

26 oktober 2008

Door: Ronald Veldhuizen

Een genetische gemodificeerde tomaat die extra paars is, beschermt zelfs tegen kanker. Het paarse pigment komt van nature in ander fruit voor, zoals rode druiven.

Het wordt al jaren gezegd, campagne na campagne: we moeten meer groente en fruit eten. Fruitsoorten met veel van de paarse pigmentstof anthocyanine – zoals rode druiven en bloedsinaasappels – helpen zelfs kanker voorkomen. Maar zoals bij veel campagnes luisteren de meeste Nederlanders niet. En dus eten we ronduit weinig fruit. Maar het kan ook anders: stop de gezonde groente- en fruitstoffen gewoon in voedsel dat mensen toch al graag eten. Dat is precies wat Cathie Martin en haar collega’s met het eerder genoemde anthocyanine hebben gedaan. Ze stopten het pigment in de o zo populaire tomaat. De onderzoekers beschrijven hun resultaten in de nieuwste editie van het digitale tijdschrift Nature Biotechnology.

Het plaatsen van een anthocyanine-gen in de tomaat is niet bepaald bezwaarlijk, omdat de pigmentstof al gezond is verklaard. Toen de biologen eenmaal het gen bij de tomaatplant hadden ingebracht, groeiden daaraan trosjes knalpaarse tomaten. Bovendien bleken ze inderdaad het gewenste gezondheidseffect te hebben. Om dat zeker te weten, voerden de onderzoekers de paarse tomaat aan testmuizen met kanker – deze leefden gemiddeld ruim een maand langer dan de gebruikelijke vijf maanden.

Overigens is de paarse tomaat pas gezond als je hem kookt of in olie verwarmt, of, zoals voor de muizen gebeurde, tot poeder vermaalt. Alleen dan komen de kankerremmende anthocyaninen vrij uit de tomatencellen. Dat wordt dus paarse tomatensaus in de toekomst. Maar je mag ook gewoon meer groente en fruit eten – dat werkt nog altijd.

Aanvulling 2010, door Ronald Veldhuizen:

Het laatste grote meta-onderzoek - waarin alle publicaties over antioxidanten naast elkaar zijn gezet - concludeert dat antioxidanten kanker niet kunnen voorkomen. De stelling in dit bericht klopt daarom niet. De paarse tomaat is dus alleen leuk omdat 'ie paars is. Verder niet.

Bron: S.-K. Myung, e.a., Effects of antioxidant supplements on cancer prevention: meta-analysis of randomized controlled trials. Annals of Oncology, januari 2010.

Lees ook:

Genetische modificatie in voeding (Voedingscentrum)

Genetische modificatie (uitleg van Watisgenomics.nl)


De redactie is benieuwd naar jouw mening over dit artikel. Klik hier om te reageren.